Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Gnesta

2006

497,5

1

Gnesta

2007

499,1

2

Gnesta

2008

495,4

3

Gnesta

2009

496,5

4

Gnesta

2010

493,3

5

Gnesta

2011

499,7

6

Gnesta

2012

502,6

7

Gnesta

2013

501,5

8

Gnesta

2014

510,2

9

Gnesta

2015

509,2

10

Gnesta

2016

515,6

11

Gnesta

2017

511,6

12

Gnesta

2018

507,2

13

Gnesta

2019

502,9

14

Gnesta

2020

505,3

15

Gnesta

2021

503,0

16

Gnesta

2022

499,7

17

Gnesta

2023

503,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28