Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Göteborg

2006

356,7

1

Göteborg

2007

356,6

2

Göteborg

2008

349,1

3

Göteborg

2009

342,4

4

Göteborg

2010

341,1

5

Göteborg

2011

342,9

6

Göteborg

2012

339,7

7

Göteborg

2013

333,9

8

Göteborg

2014

334,0

9

Göteborg

2015

334,4

10

Göteborg

2016

337,9

11

Göteborg

2017

337,6

12

Göteborg

2018

331,4

13

Göteborg

2019

327,2

14

Göteborg

2020

332,3

15

Göteborg

2021

336,3

16

Göteborg

2022

331,5

17

Göteborg

2023

326,7

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28