Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Filipstad

2006

506,5

1

Filipstad

2007

518,6

2

Filipstad

2008

524,6

3

Filipstad

2009

530,6

4

Filipstad

2010

531,9

5

Filipstad

2011

539,8

6

Filipstad

2012

537,0

7

Filipstad

2013

535,5

8

Filipstad

2014

538,1

9

Filipstad

2015

541,9

10

Filipstad

2016

537,1

11

Filipstad

2017

549,4

12

Filipstad

2018

555,0

13

Filipstad

2019

554,0

14

Filipstad

2020

559,0

15

Filipstad

2021

560,6

16

Filipstad

2022

558,4

17

Filipstad

2023

563,4

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28