Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Eslöv

2006

487,6

1

Eslöv

2007

487,0

2

Eslöv

2008

488,9

3

Eslöv

2009

489,8

4

Eslöv

2010

486,7

5

Eslöv

2011

491,1

6

Eslöv

2012

496,1

7

Eslöv

2013

497,4

8

Eslöv

2014

502,4

9

Eslöv

2015

506,5

10

Eslöv

2016

508,1

11

Eslöv

2017

511,4

12

Eslöv

2018

508,1

13

Eslöv

2019

507,8

14

Eslöv

2020

508,8

15

Eslöv

2021

508,1

16

Eslöv

2022

500,6

17

Eslöv

2023

509,4

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28