Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Emmaboda

2006

538,0

1

Emmaboda

2007

541,0

2

Emmaboda

2008

548,6

3

Emmaboda

2009

557,3

4

Emmaboda

2010

564,4

5

Emmaboda

2011

575,3

6

Emmaboda

2012

579,7

7

Emmaboda

2013

582,0

8

Emmaboda

2014

584,6

9

Emmaboda

2015

581,1

10

Emmaboda

2016

576,5

11

Emmaboda

2017

574,5

12

Emmaboda

2018

576,7

13

Emmaboda

2019

575,1

14

Emmaboda

2020

584,5

15

Emmaboda

2021

591,8

16

Emmaboda

2022

580,5

17

Emmaboda

2023

592,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28