Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Dorotea

2006

534,0

1

Dorotea

2007

552,3

2

Dorotea

2008

554,9

3

Dorotea

2009

556,9

4

Dorotea

2010

573,0

5

Dorotea

2011

575,8

6

Dorotea

2012

587,7

7

Dorotea

2013

592,3

8

Dorotea

2014

591,2

9

Dorotea

2015

594,5

10

Dorotea

2016

598,0

11

Dorotea

2017

611,1

12

Dorotea

2018

618,4

13

Dorotea

2019

617,8

14

Dorotea

2020

630,5

15

Dorotea

2021

632,8

16

Dorotea

2022

638,2

17

Dorotea

2023

657,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28