Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Danderyd

2006

466,7

1

Danderyd

2007

463,2

2

Danderyd

2008

448,5

3

Danderyd

2009

441,3

4

Danderyd

2010

438,0

5

Danderyd

2011

432,4

6

Danderyd

2012

477,3

7

Danderyd

2013

501,2

8

Danderyd

2014

523,6

9

Danderyd

2015

537,8

10

Danderyd

2016

540,6

11

Danderyd

2017

540,9

12

Danderyd

2018

528,3

13

Danderyd

2019

527,9

14

Danderyd

2020

540,9

15

Danderyd

2021

543,3

16

Danderyd

2022

535,5

17

Danderyd

2023

547,4

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28