Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Burlöv

2006

433,2

1

Burlöv

2007

434,3

2

Burlöv

2008

426,4

3

Burlöv

2009

421,8

4

Burlöv

2010

420,9

5

Burlöv

2011

422,4

6

Burlöv

2012

438,0

7

Burlöv

2013

444,5

8

Burlöv

2014

439,0

9

Burlöv

2015

437,2

10

Burlöv

2016

437,7

11

Burlöv

2017

445,8

12

Burlöv

2018

442,4

13

Burlöv

2019

431,9

14

Burlöv

2020

433,6

15

Burlöv

2021

431,5

16

Burlöv

2022

426,7

17

Burlöv

2023

420,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28