Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Boxholm

2006

534,6

1

Boxholm

2007

544,3

2

Boxholm

2008

546,2

3

Boxholm

2009

544,2

4

Boxholm

2010

553,2

5

Boxholm

2011

554,7

6

Boxholm

2012

550,7

7

Boxholm

2013

554,0

8

Boxholm

2014

561,4

9

Boxholm

2015

573,8

10

Boxholm

2016

574,2

11

Boxholm

2017

581,5

12

Boxholm

2018

588,0

13

Boxholm

2019

591,9

14

Boxholm

2020

598,8

15

Boxholm

2021

595,4

16

Boxholm

2022

580,8

17

Boxholm

2023

583,0

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28