Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Bollnäs

2006

528,0

1

Bollnäs

2007

532,1

2

Bollnäs

2008

533,0

3

Bollnäs

2009

533,6

4

Bollnäs

2010

530,6

5

Bollnäs

2011

538,7

6

Bollnäs

2012

545,6

7

Bollnäs

2013

554,3

8

Bollnäs

2014

555,5

9

Bollnäs

2015

559,7

10

Bollnäs

2016

564,2

11

Bollnäs

2017

570,1

12

Bollnäs

2018

569,3

13

Bollnäs

2019

572,6

14

Bollnäs

2020

573,9

15

Bollnäs

2021

576,2

16

Bollnäs

2022

578,7

17

Bollnäs

2023

581,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28