Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Bollebygd

2006

532,0

1

Bollebygd

2007

535,2

2

Bollebygd

2008

539,8

3

Bollebygd

2009

533,4

4

Bollebygd

2010

539,6

5

Bollebygd

2011

549,9

6

Bollebygd

2012

551,8

7

Bollebygd

2013

549,9

8

Bollebygd

2014

558,1

9

Bollebygd

2015

556,8

10

Bollebygd

2016

555,0

11

Bollebygd

2017

553,7

12

Bollebygd

2018

553,9

13

Bollebygd

2019

552,4

14

Bollebygd

2020

563,2

15

Bollebygd

2021

559,0

16

Bollebygd

2022

552,9

17

Bollebygd

2023

551,4

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28