Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Bjuv

2006

517,9

1

Bjuv

2007

519,0

2

Bjuv

2008

518,2

3

Bjuv

2009

514,8

4

Bjuv

2010

515,1

5

Bjuv

2011

521,1

6

Bjuv

2012

521,3

7

Bjuv

2013

527,4

8

Bjuv

2014

525,8

9

Bjuv

2015

537,5

10

Bjuv

2016

544,1

11

Bjuv

2017

546,4

12

Bjuv

2018

550,9

13

Bjuv

2019

548,7

14

Bjuv

2020

554,5

15

Bjuv

2021

552,8

16

Bjuv

2022

547,6

17

Bjuv

2023

543,7

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28