Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Arvidsjaur

2006

525,5

1

Arvidsjaur

2007

533,8

2

Arvidsjaur

2008

541,0

3

Arvidsjaur

2009

572,9

4

Arvidsjaur

2010

575,6

5

Arvidsjaur

2011

575,0

6

Arvidsjaur

2012

559,6

7

Arvidsjaur

2013

580,7

8

Arvidsjaur

2014

588,4

9

Arvidsjaur

2015

590,9

10

Arvidsjaur

2016

587,1

11

Arvidsjaur

2017

594,2

12

Arvidsjaur

2018

590,8

13

Arvidsjaur

2019

600,0

14

Arvidsjaur

2020

609,6

15

Arvidsjaur

2021

604,4

16

Arvidsjaur

2022

608,7

17

Arvidsjaur

2023

613,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28