Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Arjeplog

2006

565,9

1

Arjeplog

2007

563,3

2

Arjeplog

2008

562,6

3

Arjeplog

2009

567,6

4

Arjeplog

2010

571,0

5

Arjeplog

2011

589,6

6

Arjeplog

2012

604,1

7

Arjeplog

2013

615,4

8

Arjeplog

2014

628,5

9

Arjeplog

2015

633,5

10

Arjeplog

2016

637,3

11

Arjeplog

2017

647,6

12

Arjeplog

2018

642,4

13

Arjeplog

2019

630,5

14

Arjeplog

2020

634,3

15

Arjeplog

2021

645,0

16

Arjeplog

2022

654,7

17

Arjeplog

2023

668,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28