Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Alingsås

2006

470,8

1

Alingsås

2007

470,3

2

Alingsås

2008

467,1

3

Alingsås

2009

466,7

4

Alingsås

2010

469,8

5

Alingsås

2011

472,9

6

Alingsås

2012

478,0

7

Alingsås

2013

476,9

8

Alingsås

2014

482,5

9

Alingsås

2015

487,2

10

Alingsås

2016

493,9

11

Alingsås

2017

497,7

12

Alingsås

2018

497,2

13

Alingsås

2019

492,8

14

Alingsås

2020

492,8

15

Alingsås

2021

493,7

16

Alingsås

2022

489,4

17

Alingsås

2023

486,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28