Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Övertorneå

2006

522,3

1

Övertorneå

2007

533,0

2

Övertorneå

2008

533,8

3

Övertorneå

2009

540,2

4

Övertorneå

2010

545,9

5

Övertorneå

2011

554,5

6

Övertorneå

2012

568,5

7

Övertorneå

2013

569,5

8

Övertorneå

2014

576,1

9

Övertorneå

2015

590,9

10

Övertorneå

2016

595,9

11

Övertorneå

2017

600,5

12

Övertorneå

2018

604,3

13

Övertorneå

2019

610,8

14

Övertorneå

2020

620,1

15

Övertorneå

2021

618,4

16

Övertorneå

2022

622,7

17

Övertorneå

2023

625,0

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28