Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Ödeshög

2006

520,2

1

Ödeshög

2007

530,3

2

Ödeshög

2008

534,4

3

Ödeshög

2009

532,6

4

Ödeshög

2010

543,9

5

Ödeshög

2011

563,8

6

Ödeshög

2012

564,2

7

Ödeshög

2013

579,4

8

Ödeshög

2014

582,8

9

Ödeshög

2015

583,1

10

Ödeshög

2016

584,4

11

Ödeshög

2017

586,6

12

Ödeshög

2018

584,4

13

Ödeshög

2019

589,7

14

Ödeshög

2020

591,2

15

Ödeshög

2021

591,1

16

Ödeshög

2022

586,6

17

Ödeshög

2023

584,8

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28