Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Ängelholm

2006

528,8

1

Ängelholm

2007

531,1

2

Ängelholm

2008

527,7

3

Ängelholm

2009

526,3

4

Ängelholm

2010

528,3

5

Ängelholm

2011

530,6

6

Ängelholm

2012

533,1

7

Ängelholm

2013

535,8

8

Ängelholm

2014

540,8

9

Ängelholm

2015

545,7

10

Ängelholm

2016

547,0

11

Ängelholm

2017

548,8

12

Ängelholm

2018

546,1

13

Ängelholm

2019

546,0

14

Ängelholm

2020

548,8

15

Ängelholm

2021

549,0

16

Ängelholm

2022

547,6

17

Ängelholm

2023

548,1

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28