Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Älvsbyn

2006

552,5

1

Älvsbyn

2007

556,3

2

Älvsbyn

2008

560,8

3

Älvsbyn

2009

569,2

4

Älvsbyn

2010

566,4

5

Älvsbyn

2011

575,8

6

Älvsbyn

2012

579,8

7

Älvsbyn

2013

586,9

8

Älvsbyn

2014

589,8

9

Älvsbyn

2015

596,8

10

Älvsbyn

2016

600,9

11

Älvsbyn

2017

597,4

12

Älvsbyn

2018

602,6

13

Älvsbyn

2019

611,8

14

Älvsbyn

2020

607,3

15

Älvsbyn

2021

615,2

16

Älvsbyn

2022

624,6

17

Älvsbyn

2023

638,6

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28