Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Älvdalen

2006

623,7

1

Älvdalen

2007

631,8

2

Älvdalen

2008

635,7

3

Älvdalen

2009

640,2

4

Älvdalen

2010

647,4

5

Älvdalen

2011

658,4

6

Älvdalen

2012

663,3

7

Älvdalen

2013

670,8

8

Älvdalen

2014

681,9

9

Älvdalen

2015

686,6

10

Älvdalen

2016

684,8

11

Älvdalen

2017

682,8

12

Älvdalen

2018

678,8

13

Älvdalen

2019

683,5

14

Älvdalen

2020

694,9

15

Älvdalen

2021

687,2

16

Älvdalen

2022

693,4

17

Älvdalen

2023

704,4

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28