Antal bussar i trafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Örkelljunga | 2007 | 0,84 |
1 | Örkelljunga | 2008 | 0,94 |
2 | Örkelljunga | 2009 | 1,14 |
3 | Örkelljunga | 2010 | 1,35 |
4 | Örkelljunga | 2011 | 1,66 |
5 | Örkelljunga | 2012 | 1,97 |
6 | Örkelljunga | 2013 | 0,93 |
7 | Örkelljunga | 2014 | 1,03 |
8 | Örkelljunga | 2015 | 1,02 |
9 | Örkelljunga | 2016 | 0,80 |
10 | Örkelljunga | 2017 | 3,19 |
11 | Örkelljunga | 2018 | 4,32 |
12 | Örkelljunga | 2019 | 4,38 |
13 | Örkelljunga | 2020 | 1,53 |
14 | Örkelljunga | 2021 | 3,62 |
15 | Örkelljunga | 2022 | 3,92 |
16 | Örkelljunga | 2023 | 4,03 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.