Antal bussar i trafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Älvsbyn | 2007 | 5,62 |
1 | Älvsbyn | 2008 | 6,50 |
2 | Älvsbyn | 2009 | 6,44 |
3 | Älvsbyn | 2010 | 6,84 |
4 | Älvsbyn | 2011 | 5,94 |
5 | Älvsbyn | 2012 | 5,98 |
6 | Älvsbyn | 2013 | 3,92 |
7 | Älvsbyn | 2014 | 4,77 |
8 | Älvsbyn | 2015 | 5,62 |
9 | Älvsbyn | 2016 | 5,61 |
10 | Älvsbyn | 2017 | 5,80 |
11 | Älvsbyn | 2018 | 5,90 |
12 | Älvsbyn | 2019 | 7,69 |
13 | Älvsbyn | 2020 | 8,07 |
14 | Älvsbyn | 2021 | 7,74 |
15 | Älvsbyn | 2022 | 8,85 |
16 | Älvsbyn | 2023 | 9,25 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är åren 2023 och 2024 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin. Detta speglar det faktum att resesträckan i kollektivtrafiken och dess marknadsandel ännu inte har återhämtat sig fullt ut efter pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.