Antal bussar i trafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Tjörn | 2007 | 2,07 |
1 | Tjörn | 2008 | 2,61 |
2 | Tjörn | 2009 | 2,54 |
3 | Tjörn | 2010 | 2,21 |
4 | Tjörn | 2011 | 2,47 |
5 | Tjörn | 2012 | 2,74 |
6 | Tjörn | 2013 | 2,79 |
7 | Tjörn | 2014 | 2,58 |
8 | Tjörn | 2015 | 2,81 |
9 | Tjörn | 2016 | 4,24 |
10 | Tjörn | 2017 | 3,86 |
11 | Tjörn | 2018 | 3,96 |
12 | Tjörn | 2019 | 3,81 |
13 | Tjörn | 2020 | 3,53 |
14 | Tjörn | 2021 | 3,86 |
15 | Tjörn | 2022 | 4,12 |
16 | Tjörn | 2023 | 4,15 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.