Antal bussar i trafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Norrtälje | 2007 | 2,59 |
1 | Norrtälje | 2008 | 2,79 |
2 | Norrtälje | 2009 | 2,84 |
3 | Norrtälje | 2010 | 2,85 |
4 | Norrtälje | 2011 | 2,56 |
5 | Norrtälje | 2012 | 2,45 |
6 | Norrtälje | 2013 | 2,39 |
7 | Norrtälje | 2014 | 2,33 |
8 | Norrtälje | 2015 | 2,27 |
9 | Norrtälje | 2016 | 2,26 |
10 | Norrtälje | 2017 | 2,06 |
11 | Norrtälje | 2018 | 2,14 |
12 | Norrtälje | 2019 | 2,03 |
13 | Norrtälje | 2020 | 1,74 |
14 | Norrtälje | 2021 | 1,81 |
15 | Norrtälje | 2022 | 1,80 |
16 | Norrtälje | 2023 | 1,76 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.