Antal bussar i trafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Nordmaling | 2007 | 3,11 |
1 | Nordmaling | 2008 | 3,02 |
2 | Nordmaling | 2009 | 3,19 |
3 | Nordmaling | 2010 | 2,68 |
4 | Nordmaling | 2011 | 2,70 |
5 | Nordmaling | 2012 | 2,27 |
6 | Nordmaling | 2013 | 1,57 |
7 | Nordmaling | 2014 | 1,41 |
8 | Nordmaling | 2015 | 1,70 |
9 | Nordmaling | 2016 | 1,54 |
10 | Nordmaling | 2017 | 1,55 |
11 | Nordmaling | 2018 | 1,55 |
12 | Nordmaling | 2019 | 1,82 |
13 | Nordmaling | 2020 | 1,97 |
14 | Nordmaling | 2021 | 1,97 |
15 | Nordmaling | 2022 | 2,41 |
16 | Nordmaling | 2023 | 2,42 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.