Antal bussar i trafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Mjölby | 2007 | 1,33 |
1 | Mjölby | 2008 | 1,44 |
2 | Mjölby | 2009 | 1,48 |
3 | Mjölby | 2010 | 1,59 |
4 | Mjölby | 2011 | 1,42 |
5 | Mjölby | 2012 | 1,34 |
6 | Mjölby | 2013 | 1,52 |
7 | Mjölby | 2014 | 1,74 |
8 | Mjölby | 2015 | 1,58 |
9 | Mjölby | 2016 | 1,39 |
10 | Mjölby | 2017 | 0,89 |
11 | Mjölby | 2018 | 1,21 |
12 | Mjölby | 2019 | 1,15 |
13 | Mjölby | 2020 | 0,25 |
14 | Mjölby | 2021 | 0,88 |
15 | Mjölby | 2022 | 1,26 |
16 | Mjölby | 2023 | 1,29 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.