Antal bussar i trafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Malung-Sälen | 2007 | 1,44 |
1 | Malung-Sälen | 2008 | 0,96 |
2 | Malung-Sälen | 2009 | 1,25 |
3 | Malung-Sälen | 2010 | 1,26 |
4 | Malung-Sälen | 2011 | 1,66 |
5 | Malung-Sälen | 2012 | 1,18 |
6 | Malung-Sälen | 2013 | 1,49 |
7 | Malung-Sälen | 2014 | 3,31 |
8 | Malung-Sälen | 2015 | 3,49 |
9 | Malung-Sälen | 2016 | 3,27 |
10 | Malung-Sälen | 2017 | 3,16 |
11 | Malung-Sälen | 2018 | 3,07 |
12 | Malung-Sälen | 2019 | 3,26 |
13 | Malung-Sälen | 2020 | 2,55 |
14 | Malung-Sälen | 2021 | 3,33 |
15 | Malung-Sälen | 2022 | 3,61 |
16 | Malung-Sälen | 2023 | 3,51 |
Kommentar
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.