Gå direkt till sidans innehåll

Antal bussar i trafik

Indikator N. B1.A. 4

Antal bussar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
0 Lycksele 2007 0,16
1 Lycksele 2008 0,16
2 Lycksele 2009 0,16
3 Lycksele 2010 0,08
4 Lycksele 2011 0,08
5 Lycksele 2012 0,08
6 Lycksele 2013 0,08
7 Lycksele 2014 0,08
8 Lycksele 2015 0,08
9 Lycksele 2016 0,08
10 Lycksele 2017 0,08
11 Lycksele 2018 0,08
12 Lycksele 2019 0,08
13 Lycksele 2020 0,08
14 Lycksele 2021 0,08
15 Lycksele 2022 0,08
16 Lycksele 2023 0,16
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.

Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Uppdaterad: 2024-11-28