Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende nya lätta lastbilar

Indikator N. B1.D. 2

Procentuell andel nyregistrerade lätta lastbilar som kan drivas förnybart (diesellastbilar som kan köras på HVO ej medräknade)

Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2010
Senaste värdet:
24,0 % (2023)
Utgångsvärde:
3,7 % (2010)

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Analys
Den ökande andelen fossiloberoende nya lätta lastbilar sedan år 2020 beror till största delen på en ökande andel helelektriska fordon bland nyregistreringarna.

Uppdaterad: 2024-11-28