Andel fossiloberoende nya bussar
- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (%) |
---|---|---|
0 |
2006 |
19,9 |
1 |
2007 |
10,5 |
2 |
2008 |
10,6 |
3 |
2009 |
22,5 |
4 |
2010 |
29,3 |
5 |
2011 |
37,8 |
6 |
2012 |
19,5 |
7 |
2013 |
36,5 |
8 |
2014 |
30,2 |
9 |
2015 |
39,4 |
10 |
2016 |
38,4 |
11 |
2017 |
31,9 |
12 |
2018 |
26,5 |
13 |
2019 |
37,3 |
14 |
2020 |
56,3 |
15 |
2021 |
50,2 |
16 |
2022 |
52,0 |
17 |
2023 |
44,0 |
Kommentar
Definition: en fossiloberoende buss ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.
Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.
Analys
En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.