Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende nya bussar

Indikator N. B1.D. 4

Procentuell andel nyregistrerade bussar som kan drivas förnybart (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Datum Värde (%)

0

2006

19,9

1

2007

10,5

2

2008

10,6

3

2009

22,5

4

2010

29,3

5

2011

37,8

6

2012

19,5

7

2013

36,5

8

2014

30,2

9

2015

39,4

10

2016

38,4

11

2017

31,9

12

2018

26,5

13

2019

37,3

14

2020

56,3

15

2021

50,2

16

2022

52,0

17

2023

44,0

Kommentar

Definition: en fossiloberoende buss ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

Analys
En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.

Uppdaterad: 2024-03-25