Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende tunga lastbilar i trafik

Indikator N. B1.C. 3

Procentuell andel tunga lastbilar i trafik som kan drivas förnybart (diesellastbilar som kan köras på HVO eller RME ej medräknade)

Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2010
Senaste värdet:
3,64 % (2023)
Utgångsvärde:
0,62 % (2010)

Kommentar

Definition av fossiloberoende
En fossiloberoende tung lastbil ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Flera tillverkare har nu godkänt att deras nyare lastbilar får köras på ren HVO. Uppskattningsvis kan mer än 80 % av de tunga lastbilarna i trafik därmed köras på HVO. Detta avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende lastbilar kraftigt i denna indikator.

Analys
Utvecklingen av andelen fossiloberoende tunga lastbilar i trafik styrs av nyregistreringarna. Dessa analyseras i kommentarerna under indikator B1D.

Uppdaterad: 2024-03-25