Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende personbilar

Indikator N. B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan drivas förnybart (dieselbilar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Solna

 39,5

2023

1

Danderyd

 35,1

2023

2

Nacka

 33,2

2023

3

Stockholm

 32,8

2023

4

Sollentuna

 30,9

2023

5

Lund

 30,7

2023

6

Södertälje

 25,8

2023

7

Mölndal

 24,3

2023

8

Lidingö

 20,8

2023

9

Täby

 20,4

2023

10

Vaxholm

 19,8

2023

11

Håbo

 19,5

2023

12

Göteborg

 19,1

2023

13

Sundbyberg

 19,0

2023

14

Värmdö

 18,9

2023

15

Trollhättan

 18,5

2023

16

Kungsbacka

 18,3

2023

17

Ekerö

 17,6

2023

18

Österåker

 17,5

2023

19

Malmö

 17,4

2023

20

Uppsala

 16,9

2023

21

Lerum

 16,8

2023

22

Härryda

 16,8

2023

23

Tyresö

 16,8

2023

24

Huddinge

 16,8

2023

25

Lomma

 16,8

2023

26

Linköping

 16,7

2023

27

Knivsta

 16,7

2023

28

Vallentuna

 16,6

2023

29

Vellinge

 16,5

2023

30

Uddevalla

 16,4

2023

31

Järfälla

 16,2

2023

32

Partille

 15,8

2023

33

Riket

 15,5

2023

34

Upplands Väsby

 15,4

2023

35

Sigtuna

 15,3

2023

36

Skövde

 15,3

2023

37

Hammarö

 15,2

2023

38

Växjö

 15,2

2023

39

Västerås

 15,2

2023

40

Kävlinge

 15,1

2023

41

Jönköping

 14,8

2023

42

Umeå

 14,6

2023

43

Salem

 14,6

2023

44

Borås

 14,5

2023

45

Helsingborg

 14,5

2023

46

Kungälv

 14,3

2023

47

Örebro

 14,3

2023

48

Karlstad

 14,2

2023

49

Vänersborg

 14,1

2023

50

Kalmar

 14,0

2023

51

Stenungsund

 14,0

2023

52

Lidköping

 14,0

2023

53

Habo

 13,9

2023

54

Sotenäs

 13,8

2023

55

Haninge

 13,8

2023

56

Gnosjö

 13,8

2023

57

Strömstad

 13,7

2023

58

Alingsås

 13,7

2023

59

Trosa

 13,6

2023

60

Upplands-Bro

 13,6

2023

61

Kristianstad

 13,5

2023

62

Staffanstorp

 13,4

2023

63

Värnamo

 13,4

2023

64

Bollebygd

 13,2

2023

65

Varberg

 13,2

2023

66

Eskilstuna

 13,2

2023

67

Falun

 13,2

2023

68

Karlskrona

 13,1

2023

69

Botkyrka

 13,1

2023

70

Båstad

 13,1

2023

71

Lysekil

 13,0

2023

72

Norrköping

 13,0

2023

73

Höganäs

 13,0

2023

74

Halmstad

 13,0

2023

75

Karlshamn

 13,0

2023

76

Öckerö

 12,8

2023

77

Alvesta

 12,8

2023

78

Borlänge

 12,6

2023

79

Gävle

 12,6

2023

80

Ale

 12,5

2023

81

Gislaved

 12,4

2023

82

Strängnäs

 12,4

2023

83

Älmhult

 12,4

2023

84

Nykvarn

 12,4

2023

85

Mjölby

 12,4

2023

86

Mörbylånga

 12,3

2023

87

Enköping

 12,3

2023

88

Ystad

 12,3

2023

89

Katrineholm

 12,3

2023

90

Nyköping

 12,3

2023

91

Svedala

 12,3

2023

92

Tjörn

 12,3

2023

93

Söderköping

 12,3

2023

94

Skellefteå

 12,2

2023

95

Sundsvall

 12,2

2023

96

Tranås

 12,2

2023

97

Grästorp

 12,2

2023

98

Eslöv

 12,1

2023

99

Ronneby

 12,1

2023

100

Östersund

 12,0

2023

101

Lilla Edet

 12,0

2023

102

Gotland

 12,0

2023

103

Nynäshamn

 11,9

2023

104

Ängelholm

 11,9

2023

105

Vaggeryd

 11,8

2023

106

Motala

 11,8

2023

107

Karlskoga

 11,8

2023

108

Mellerud

 11,8

2023

109

Lekeberg

 11,7

2023

110

Höör

 11,7

2023

111

Härnösand

 11,6

2023

112

Luleå

 11,6

2023

113

Gnesta

 11,6

2023

114

Vadstena

 11,6

2023

115

Vårgårda

 11,6

2023

116

Skara

 11,5

2023

117

Falkenberg

 11,5

2023

118

Landskrona

 11,5

2023

119

Norrtälje

 11,5

2023

120

Kumla

 11,5

2023

121

Kristinehamn

 11,4

2023

122

Lessebo

 11,4

2023

123

Hjo

 11,4

2023

124

Nässjö

 11,4

2023

125

Åtvidaberg

 11,3

2023

126

Mark

 11,3

2023

127

Ulricehamn

 11,2

2023

128

Örnsköldsvik

 11,2

2023

129

Kinda

 11,2

2023

130

Mariestad

 11,1

2023

131

Götene

 11,1

2023

132

Burlöv

 11,1

2023

133

Vara

 11,1

2023

134

Orust

 11,1

2023

135

Uppvidinge

 11,0

2023

136

Munkedal

 11,0

2023

137

Östra Göinge

 11,0

2023

138

Sölvesborg

 11,0

2023

139

Vännäs

 10,9

2023

140

Tanum

 10,9

2023

141

Vingåker

 10,9

2023

142

Laholm

 10,9

2023

143

Vetlanda

 10,8

2023

144

Tingsryd

 10,8

2023

145

Arboga

 10,7

2023

146

Mullsjö

 10,7

2023

147

Trelleborg

 10,7

2023

148

Kungsör

 10,7

2023

149

Oxelösund

 10,7

2023

150

Herrljunga

 10,6

2023

151

Oskarshamn

 10,6

2023

152

Avesta

 10,6

2023

153

Hudiksvall

 10,5

2023

154

Arvika

 10,5

2023

155

Eksjö

 10,5

2023

156

Degerfors

 10,4

2023

157

Hässleholm

 10,4

2023

158

Vimmerby

 10,4

2023

159

Östhammar

 10,4

2023

160

Surahammar

 10,3

2023

161

Simrishamn

 10,3

2023

162

Ljungby

 10,3

2023

163

Åre

 10,3

2023

164

Flen

 10,3

2023

165

Västervik

 10,3

2023

166

Aneby

 10,2

2023

167

Tranemo

 10,2

2023

168

Hallstahammar

 10,2

2023

169

Köping

 10,2

2023

170

Fagersta

 10,2

2023

171

Nora

 10,1

2023

172

Bromölla

 10,1

2023

173

Åmål

 10,1

2023

174

Askersund

 10,1

2023

175

Leksand

 10,1

2023

176

Olofström

 10,0

2023

177

Laxå

 10,0

2023

178

Svenljunga

 10,0

2023

179

Ludvika

 10,0

2023

180

Sala

 10,0

2023

181

Finspång

 10,0

2023

182

Robertsfors

 10,0

2023

183

Norberg

 9,9

2023

184

Grums

 9,9

2023

185

Lindesberg

 9,9

2023

186

Kramfors

 9,9

2023

187

Nybro

 9,9

2023

188

Ydre

 9,8

2023

189

Sävsjö

 9,8

2023

190

Piteå

 9,8

2023

191

Skurup

 9,8

2023

192

Timrå

 9,7

2023

193

Falköping

 9,7

2023

194

Hylte

 9,7

2023

195

Storfors

 9,7

2023

196

Älvkarleby

 9,7

2023

197

Mora

 9,7

2023

198

Tibro

 9,6

2023

199

Hörby

 9,6

2023

200

Tierp

 9,6

2023

201

Hallsberg

 9,6

2023

202

Tomelilla

 9,6

2023

203

Markaryd

 9,6

2023

204

Osby

 9,5

2023

205

Svalöv

 9,5

2023

206

Åstorp

 9,4

2023

207

Mönsterås

 9,4

2023

208

Töreboda

 9,4

2023

209

Söderhamn

 9,3

2023

210

Forshaga

 9,3

2023

211

Säter

 9,2

2023

212

Sjöbo

 9,2

2023

213

Hedemora

 9,2

2023

214

Karlsborg

 9,1

2023

215

Boxholm

 9,1

2023

216

Gagnef

 9,1

2023

217

Hultsfred

 9,1

2023

218

Rättvik

 9,1

2023

219

Borgholm

 9,0

2023

220

Valdemarsvik

 9,0

2023

221

Boden

 9,0

2023

222

Emmaboda

 9,0

2023

223

Smedjebacken

 8,9

2023

224

Tidaholm

 8,9

2023

225

Essunga

 8,9

2023

226

Ödeshög

 8,9

2023

227

Torsås

 8,9

2023

228

Sunne

 8,8

2023

229

Klippan

 8,8

2023

230

Bollnäs

 8,8

2023

231

Sandviken

 8,7

2023

232

Säffle

 8,7

2023

233

Nordmaling

 8,7

2023

234

Heby

 8,6

2023

235

Krokom

 8,6

2023

236

Gullspång

 8,5

2023

237

Kil

 8,5

2023

238

Nordanstig

 8,4

2023

239

Dals-Ed

 8,4

2023

240

Ljusnarsberg

 8,2

2023

241

Bengtsfors

 8,2

2023

242

Ockelbo

 8,1

2023

243

Hagfors

 8,0

2023

244

Bjuv

 8,0

2023

245

Kalix

 7,8

2023

246

Hofors

 7,8

2023

247

Perstorp

 7,8

2023

248

Malung-Sälen

 7,7

2023

249

Torsby

 7,6

2023

250

Skinnskatteberg

 7,6

2023

251

Orsa

 7,6

2023

252

Örkelljunga

 7,5

2023

253

Ovanåker

 7,5

2023

254

Ånge

 7,5

2023

255

Munkfors

 7,5

2023

256

Färgelanda

 7,4

2023

257

Vindeln

 7,4

2023

258

Filipstad

 7,3

2023

259

Hällefors

 7,3

2023

260

Årjäng

 7,2

2023

261

Norsjö

 7,2

2023

262

Sollefteå

 7,2

2023

263

Ljusdal

 7,1

2023

264

Eda

 7,1

2023

265

Högsby

 7,0

2023

266

Berg

 6,8

2023

267

Åsele

 6,7

2023

268

Vansbro

 6,7

2023

269

Lycksele

 6,6

2023

270

Gällivare

 6,5

2023

271

Älvsbyn

 6,3

2023

272

Härjedalen

 6,2

2023

273

Bräcke

 6,2

2023

274

Bjurholm

 6,1

2023

275

Kiruna

 6,1

2023

276

Storuman

 5,9

2023

277

Ragunda

 5,8

2023

278

Haparanda

 5,5

2023

279

Älvdalen

 5,0

2023

280

Arjeplog

 4,9

2023

281

Jokkmokk

 4,8

2023

282

Strömsund

 4,5

2023

283

Vilhelmina

 4,5

2023

284

Övertorneå

 4,5

2023

285

Överkalix

 4,5

2023

286

Arvidsjaur

 4,3

2023

287

Pajala

 4,3

2023

288

Malå

 4,2

2023

289

Dorotea

 3,1

2023

290

Sorsele

 2,7

2023

Kommentar

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Analys
Utvecklingen av andelen fossiloberoende bilar i trafik styrs av nybilsförsäljningen. Denna analyseras i kommentarerna under indikator B1D.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

De fossiloberoende personbilarna delas upp i olika typer i indikator B1E.

I indikator B1I visas andelen personbilar som kan köras med nollutsläpp, i praktiken elbilar och laddhybrider.

Andelen nyregistrerade fossiloberoende personbilar visas i indikator B1C.

Uppdaterad: 2024-11-28