Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende personbilar

Indikator N. B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan drivas förnybart (dieselbilar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Solna  39,5 2023
1 Danderyd  35,1 2023
2 Nacka  33,2 2023
3 Stockholm  32,8 2023
4 Sollentuna  30,9 2023
5 Lund  30,7 2023
6 Södertälje  25,8 2023
7 Mölndal  24,3 2023
8 Lidingö  20,8 2023
9 Täby  20,4 2023
10 Vaxholm  19,8 2023
11 Håbo  19,5 2023
12 Göteborg  19,1 2023
13 Sundbyberg  19,0 2023
14 Värmdö  18,9 2023
15 Trollhättan  18,5 2023
16 Kungsbacka  18,3 2023
17 Ekerö  17,6 2023
18 Österåker  17,5 2023
19 Malmö  17,4 2023
20 Uppsala  16,9 2023
21 Lerum  16,8 2023
22 Härryda  16,8 2023
23 Tyresö  16,8 2023
24 Huddinge  16,8 2023
25 Lomma  16,8 2023
26 Linköping  16,7 2023
27 Knivsta  16,7 2023
28 Vallentuna  16,6 2023
29 Vellinge  16,5 2023
30 Uddevalla  16,4 2023
31 Järfälla  16,2 2023
32 Partille  15,8 2023
33 Riket  15,5 2023
34 Upplands Väsby  15,4 2023
35 Sigtuna  15,3 2023
36 Skövde  15,3 2023
37 Hammarö  15,2 2023
38 Växjö  15,2 2023
39 Västerås  15,2 2023
40 Kävlinge  15,1 2023
41 Jönköping  14,8 2023
42 Umeå  14,6 2023
43 Salem  14,6 2023
44 Borås  14,5 2023
45 Helsingborg  14,5 2023
46 Kungälv  14,3 2023
47 Örebro  14,3 2023
48 Karlstad  14,2 2023
49 Vänersborg  14,1 2023
50 Kalmar  14,0 2023
51 Stenungsund  14,0 2023
52 Lidköping  14,0 2023
53 Habo  13,9 2023
54 Sotenäs  13,8 2023
55 Haninge  13,8 2023
56 Gnosjö  13,8 2023
57 Strömstad  13,7 2023
58 Alingsås  13,7 2023
59 Trosa  13,6 2023
60 Upplands-Bro  13,6 2023
61 Kristianstad  13,5 2023
62 Staffanstorp  13,4 2023
63 Värnamo  13,4 2023
64 Bollebygd  13,2 2023
65 Varberg  13,2 2023
66 Eskilstuna  13,2 2023
67 Falun  13,2 2023
68 Karlskrona  13,1 2023
69 Botkyrka  13,1 2023
70 Båstad  13,1 2023
71 Lysekil  13,0 2023
72 Norrköping  13,0 2023
73 Höganäs  13,0 2023
74 Halmstad  13,0 2023
75 Karlshamn  13,0 2023
76 Öckerö  12,8 2023
77 Alvesta  12,8 2023
78 Borlänge  12,6 2023
79 Gävle  12,6 2023
80 Ale  12,5 2023
81 Gislaved  12,4 2023
82 Strängnäs  12,4 2023
83 Älmhult  12,4 2023
84 Nykvarn  12,4 2023
85 Mjölby  12,4 2023
86 Mörbylånga  12,3 2023
87 Enköping  12,3 2023
88 Ystad  12,3 2023
89 Katrineholm  12,3 2023
90 Nyköping  12,3 2023
91 Svedala  12,3 2023
92 Tjörn  12,3 2023
93 Söderköping  12,3 2023
94 Skellefteå  12,2 2023
95 Sundsvall  12,2 2023
96 Tranås  12,2 2023
97 Grästorp  12,2 2023
98 Eslöv  12,1 2023
99 Ronneby  12,1 2023
100 Östersund  12,0 2023
101 Lilla Edet  12,0 2023
102 Gotland  12,0 2023
103 Nynäshamn  11,9 2023
104 Ängelholm  11,9 2023
105 Vaggeryd  11,8 2023
106 Motala  11,8 2023
107 Karlskoga  11,8 2023
108 Mellerud  11,8 2023
109 Lekeberg  11,7 2023
110 Höör  11,7 2023
111 Härnösand  11,6 2023
112 Luleå  11,6 2023
113 Gnesta  11,6 2023
114 Vadstena  11,6 2023
115 Vårgårda  11,6 2023
116 Skara  11,5 2023
117 Falkenberg  11,5 2023
118 Landskrona  11,5 2023
119 Norrtälje  11,5 2023
120 Kumla  11,5 2023
121 Kristinehamn  11,4 2023
122 Lessebo  11,4 2023
123 Hjo  11,4 2023
124 Nässjö  11,4 2023
125 Åtvidaberg  11,3 2023
126 Mark  11,3 2023
127 Ulricehamn  11,2 2023
128 Örnsköldsvik  11,2 2023
129 Kinda  11,2 2023
130 Mariestad  11,1 2023
131 Götene  11,1 2023
132 Burlöv  11,1 2023
133 Vara  11,1 2023
134 Orust  11,1 2023
135 Uppvidinge  11,0 2023
136 Munkedal  11,0 2023
137 Östra Göinge  11,0 2023
138 Sölvesborg  11,0 2023
139 Vännäs  10,9 2023
140 Tanum  10,9 2023
141 Vingåker  10,9 2023
142 Laholm  10,9 2023
143 Vetlanda  10,8 2023
144 Tingsryd  10,8 2023
145 Arboga  10,7 2023
146 Mullsjö  10,7 2023
147 Trelleborg  10,7 2023
148 Kungsör  10,7 2023
149 Oxelösund  10,7 2023
150 Herrljunga  10,6 2023
151 Oskarshamn  10,6 2023
152 Avesta  10,6 2023
153 Hudiksvall  10,5 2023
154 Arvika  10,5 2023
155 Eksjö  10,5 2023
156 Degerfors  10,4 2023
157 Hässleholm  10,4 2023
158 Vimmerby  10,4 2023
159 Östhammar  10,4 2023
160 Surahammar  10,3 2023
161 Simrishamn  10,3 2023
162 Ljungby  10,3 2023
163 Åre  10,3 2023
164 Flen  10,3 2023
165 Västervik  10,3 2023
166 Aneby  10,2 2023
167 Tranemo  10,2 2023
168 Hallstahammar  10,2 2023
169 Köping  10,2 2023
170 Fagersta  10,2 2023
171 Nora  10,1 2023
172 Bromölla  10,1 2023
173 Åmål  10,1 2023
174 Askersund  10,1 2023
175 Leksand  10,1 2023
176 Olofström  10,0 2023
177 Laxå  10,0 2023
178 Svenljunga  10,0 2023
179 Ludvika  10,0 2023
180 Sala  10,0 2023
181 Finspång  10,0 2023
182 Robertsfors  10,0 2023
183 Norberg  9,9 2023
184 Grums  9,9 2023
185 Lindesberg  9,9 2023
186 Kramfors  9,9 2023
187 Nybro  9,9 2023
188 Ydre  9,8 2023
189 Sävsjö  9,8 2023
190 Piteå  9,8 2023
191 Skurup  9,8 2023
192 Timrå  9,7 2023
193 Falköping  9,7 2023
194 Hylte  9,7 2023
195 Storfors  9,7 2023
196 Älvkarleby  9,7 2023
197 Mora  9,7 2023
198 Tibro  9,6 2023
199 Hörby  9,6 2023
200 Tierp  9,6 2023
201 Hallsberg  9,6 2023
202 Tomelilla  9,6 2023
203 Markaryd  9,6 2023
204 Osby  9,5 2023
205 Svalöv  9,5 2023
206 Åstorp  9,4 2023
207 Mönsterås  9,4 2023
208 Töreboda  9,4 2023
209 Söderhamn  9,3 2023
210 Forshaga  9,3 2023
211 Säter  9,2 2023
212 Sjöbo  9,2 2023
213 Hedemora  9,2 2023
214 Karlsborg  9,1 2023
215 Boxholm  9,1 2023
216 Gagnef  9,1 2023
217 Hultsfred  9,1 2023
218 Rättvik  9,1 2023
219 Borgholm  9,0 2023
220 Valdemarsvik  9,0 2023
221 Boden  9,0 2023
222 Emmaboda  9,0 2023
223 Smedjebacken  8,9 2023
224 Tidaholm  8,9 2023
225 Essunga  8,9 2023
226 Ödeshög  8,9 2023
227 Torsås  8,9 2023
228 Sunne  8,8 2023
229 Klippan  8,8 2023
230 Bollnäs  8,8 2023
231 Sandviken  8,7 2023
232 Säffle  8,7 2023
233 Nordmaling  8,7 2023
234 Heby  8,6 2023
235 Krokom  8,6 2023
236 Gullspång  8,5 2023
237 Kil  8,5 2023
238 Nordanstig  8,4 2023
239 Dals-Ed  8,4 2023
240 Ljusnarsberg  8,2 2023
241 Bengtsfors  8,2 2023
242 Ockelbo  8,1 2023
243 Hagfors  8,0 2023
244 Bjuv  8,0 2023
245 Kalix  7,8 2023
246 Hofors  7,8 2023
247 Perstorp  7,8 2023
248 Malung-Sälen  7,7 2023
249 Torsby  7,6 2023
250 Skinnskatteberg  7,6 2023
251 Orsa  7,6 2023
252 Örkelljunga  7,5 2023
253 Ovanåker  7,5 2023
254 Ånge  7,5 2023
255 Munkfors  7,5 2023
256 Färgelanda  7,4 2023
257 Vindeln  7,4 2023
258 Filipstad  7,3 2023
259 Hällefors  7,3 2023
260 Årjäng  7,2 2023
261 Norsjö  7,2 2023
262 Sollefteå  7,2 2023
263 Ljusdal  7,1 2023
264 Eda  7,1 2023
265 Högsby  7,0 2023
266 Berg  6,8 2023
267 Åsele  6,7 2023
268 Vansbro  6,7 2023
269 Lycksele  6,6 2023
270 Gällivare  6,5 2023
271 Älvsbyn  6,3 2023
272 Härjedalen  6,2 2023
273 Bräcke  6,2 2023
274 Bjurholm  6,1 2023
275 Kiruna  6,1 2023
276 Storuman  5,9 2023
277 Ragunda  5,8 2023
278 Haparanda  5,5 2023
279 Älvdalen  5,0 2023
280 Arjeplog  4,9 2023
281 Jokkmokk  4,8 2023
282 Strömsund  4,5 2023
283 Vilhelmina  4,5 2023
284 Övertorneå  4,5 2023
285 Överkalix  4,5 2023
286 Arvidsjaur  4,3 2023
287 Pajala  4,3 2023
288 Malå  4,2 2023
289 Dorotea  3,1 2023
290 Sorsele  2,7 2023
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Analys
Utvecklingen av andelen fossiloberoende bilar i trafik styrs av nybilsförsäljningen. Denna analyseras i kommentarerna under indikator B1D.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

De fossiloberoende personbilarna delas upp i olika typer i indikator B1E.

I indikator B1I visas andelen personbilar som kan köras med nollutsläpp, i praktiken elbilar och laddhybrider.

Andelen nyregistrerade fossiloberoende personbilar visas i indikator B1C.

Uppdaterad: 2024-11-28