Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende lätta lastbilar i trafik

Indikator N. B1.C. 2

Procentuell andel lätta lastbilar i trafik som kan drivas förnybart (diesellastbilar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Datum Värde (%)

0

2006

0,42

1

2007

0,58

2

2008

0,84

3

2009

1,14

4

2010

1,41

5

2011

1,55

6

2012

1,72

7

2013

1,81

8

2014

1,90

9

2015

1,99

10

2016

2,03

11

2017

2,08

12

2018

2,20

13

2019

2,47

14

2020

2,93

15

2021

3,43

16

2022

4,35

17

2023

5,65

Kommentar

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Analys
Utvecklingen av andelen fossiloberoende lätta lastbilar i trafik styrs av nyregistreringarna. Dessa analyseras i kommentarerna under indikator B1D.

Uppdaterad: 2024-03-25