Andel fossiloberoende bussar i trafik
- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (%) |
---|---|---|
0 | 2006 | 8,99 |
1 | 2007 | 9,08 |
2 | 2008 | 9,71 |
3 | 2009 | 11,40 |
4 | 2010 | 13,88 |
5 | 2011 | 17,39 |
6 | 2012 | 18,48 |
7 | 2013 | 21,51 |
8 | 2014 | 21,62 |
9 | 2015 | 21,78 |
10 | 2016 | 20,73 |
11 | 2017 | 20,81 |
12 | 2018 | 20,43 |
13 | 2019 | 21,20 |
14 | 2020 | 26,61 |
15 | 2021 | 25,92 |
16 | 2022 | 26,46 |
17 | 2023 | 26,59 |
Kommentar
Definition av fossiloberoende
En fossiloberoende buss ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.
Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.
En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.
Analys
Utvecklingen av andelen fossiloberoende bussar i trafik styrs av nyregistreringarna. Dessa analyseras i kommentarerna under indikator B1D.