Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende bussar i trafik

Indikator N. B1.C. 4

Procentuell andel bussar i trafik som kan drivas förnybart (dieselbussar som kan köras på HVO eller RME ej medräknade)

Rad-id Datum Värde (%)
0 2006 8,99
1 2007 9,08
2 2008 9,71
3 2009 11,40
4 2010 13,88
5 2011 17,39
6 2012 18,48
7 2013 21,51
8 2014 21,62
9 2015 21,78
10 2016 20,73
11 2017 20,81
12 2018 20,43
13 2019 21,20
14 2020 26,61
15 2021 25,92
16 2022 26,46
17 2023 26,59
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023

Kommentar

Definition av fossiloberoende
En fossiloberoende buss ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.

Analys
Utvecklingen av andelen fossiloberoende bussar i trafik styrs av nyregistreringarna. Dessa analyseras i kommentarerna under indikator B1D.

Uppdaterad: 2024-11-28