Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Ängelholm

2006

0,0

1

Ängelholm

2007

0,0

2

Ängelholm

2008

0,0

3

Ängelholm

2009

0,0

4

Ängelholm

2010

0,0

5

Ängelholm

2011

0,0

6

Ängelholm

2012

0,0

7

Ängelholm

2013

0,0

8

Ängelholm

2014

0,1

9

Ängelholm

2015

0,1

10

Ängelholm

2016

0,3

11

Ängelholm

2017

0,4

12

Ängelholm

2018

0,7

13

Ängelholm

2019

1,1

14

Ängelholm

2020

2,3

15

Ängelholm

2021

4,3

16

Ängelholm

2022

6,6

17

Ängelholm

2023

8,8

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23