Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör
Mätområde Datum Värde (%)
Åtvidaberg 2006 0,0
Åtvidaberg 2007 0,0
Åtvidaberg 2008 0,0
Åtvidaberg 2009 0,0
Åtvidaberg 2010 0,0
Åtvidaberg 2011 0,0
Åtvidaberg 2012 0,0
Åtvidaberg 2013 0,0
Åtvidaberg 2014 0,0
Åtvidaberg 2015 0,0
Åtvidaberg 2016 0,1
Åtvidaberg 2017 0,2
Åtvidaberg 2018 0,5
Åtvidaberg 2019 0,9
Åtvidaberg 2020 1,6
Åtvidaberg 2021 3,3
Åtvidaberg 2022 5,2
Åtvidaberg 2023 6,6
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Indikator N.B1.I.1
Uppdaterad: 2024-03-23