Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Vaxholm 2006 0,0
1 Vaxholm 2007 0,0
2 Vaxholm 2008 0,0
3 Vaxholm 2009 0,0
4 Vaxholm 2010 0,0
5 Vaxholm 2011 0,0
6 Vaxholm 2012 0,0
7 Vaxholm 2013 0,0
8 Vaxholm 2014 0,2
9 Vaxholm 2015 0,4
10 Vaxholm 2016 0,6
11 Vaxholm 2017 1,1
12 Vaxholm 2018 1,8
13 Vaxholm 2019 3,1
14 Vaxholm 2020 4,9
15 Vaxholm 2021 8,5
16 Vaxholm 2022 13,0
17 Vaxholm 2023 16,5
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28