Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Upplands-Bro 2006 0,0
1 Upplands-Bro 2007 0,0
2 Upplands-Bro 2008 0,0
3 Upplands-Bro 2009 0,0
4 Upplands-Bro 2010 0,0
5 Upplands-Bro 2011 0,0
6 Upplands-Bro 2012 0,0
7 Upplands-Bro 2013 0,0
8 Upplands-Bro 2014 0,1
9 Upplands-Bro 2015 0,2
10 Upplands-Bro 2016 0,3
11 Upplands-Bro 2017 0,7
12 Upplands-Bro 2018 0,9
13 Upplands-Bro 2019 1,4
14 Upplands-Bro 2020 2,6
15 Upplands-Bro 2021 5,5
16 Upplands-Bro 2022 7,7
17 Upplands-Bro 2023 9,4
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28