Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Umeå |
2006 |
0,0 |
1 |
Umeå |
2007 |
0,0 |
2 |
Umeå |
2008 |
0,0 |
3 |
Umeå |
2009 |
0,0 |
4 |
Umeå |
2010 |
0,0 |
5 |
Umeå |
2011 |
0,0 |
6 |
Umeå |
2012 |
0,0 |
7 |
Umeå |
2013 |
0,0 |
8 |
Umeå |
2014 |
0,1 |
9 |
Umeå |
2015 |
0,2 |
10 |
Umeå |
2016 |
0,4 |
11 |
Umeå |
2017 |
0,6 |
12 |
Umeå |
2018 |
0,9 |
13 |
Umeå |
2019 |
1,3 |
14 |
Umeå |
2020 |
2,6 |
15 |
Umeå |
2021 |
4,7 |
16 |
Umeå |
2022 |
7,4 |
17 |
Umeå |
2023 |
9,7 |
Kommentar
De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.
Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.
Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.
I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.
Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.