Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Ulricehamn

2006

0,0

1

Ulricehamn

2007

0,0

2

Ulricehamn

2008

0,0

3

Ulricehamn

2009

0,0

4

Ulricehamn

2010

0,0

5

Ulricehamn

2011

0,0

6

Ulricehamn

2012

0,0

7

Ulricehamn

2013

0,0

8

Ulricehamn

2014

0,1

9

Ulricehamn

2015

0,1

10

Ulricehamn

2016

0,2

11

Ulricehamn

2017

0,5

12

Ulricehamn

2018

0,7

13

Ulricehamn

2019

1,1

14

Ulricehamn

2020

2,0

15

Ulricehamn

2021

3,6

16

Ulricehamn

2022

5,5

17

Ulricehamn

2023

7,3

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23