Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Tyresö 2006 0,0
1 Tyresö 2007 0,0
2 Tyresö 2008 0,0
3 Tyresö 2009 0,0
4 Tyresö 2010 0,0
5 Tyresö 2011 0,0
6 Tyresö 2012 0,0
7 Tyresö 2013 0,0
8 Tyresö 2014 0,1
9 Tyresö 2015 0,3
10 Tyresö 2016 0,6
11 Tyresö 2017 0,9
12 Tyresö 2018 1,4
13 Tyresö 2019 2,0
14 Tyresö 2020 3,8
15 Tyresö 2021 6,9
16 Tyresö 2022 10,6
17 Tyresö 2023 12,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28