Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör
Mätområde Datum Värde (%)
Trollhättan 2006 0,0
Trollhättan 2007 0,0
Trollhättan 2008 0,0
Trollhättan 2009 0,0
Trollhättan 2010 0,0
Trollhättan 2011 0,0
Trollhättan 2012 0,0
Trollhättan 2013 0,1
Trollhättan 2014 0,1
Trollhättan 2015 0,2
Trollhättan 2016 0,4
Trollhättan 2017 0,6
Trollhättan 2018 0,9
Trollhättan 2019 1,3
Trollhättan 2020 2,4
Trollhättan 2021 4,9
Trollhättan 2022 8,3
Trollhättan 2023 10,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Indikator N.B1.I.1
Uppdaterad: 2024-03-23