Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Söderköping

2006

0,0

1

Söderköping

2007

0,0

2

Söderköping

2008

0,0

3

Söderköping

2009

0,0

4

Söderköping

2010

0,0

5

Söderköping

2011

0,0

6

Söderköping

2012

0,0

7

Söderköping

2013

0,0

8

Söderköping

2014

0,1

9

Söderköping

2015

0,2

10

Söderköping

2016

0,4

11

Söderköping

2017

0,5

12

Söderköping

2018

0,7

13

Söderköping

2019

1,1

14

Söderköping

2020

2,1

15

Söderköping

2021

3,9

16

Söderköping

2022

6,1

17

Söderköping

2023

7,9

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23