Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Svenljunga 2006 0,0
1 Svenljunga 2007 0,0
2 Svenljunga 2008 0,0
3 Svenljunga 2009 0,0
4 Svenljunga 2010 0,0
5 Svenljunga 2011 0,0
6 Svenljunga 2012 0,0
7 Svenljunga 2013 0,0
8 Svenljunga 2014 0,0
9 Svenljunga 2015 0,0
10 Svenljunga 2016 0,1
11 Svenljunga 2017 0,3
12 Svenljunga 2018 0,4
13 Svenljunga 2019 0,7
14 Svenljunga 2020 1,5
15 Svenljunga 2021 3,0
16 Svenljunga 2022 4,8
17 Svenljunga 2023 6,0
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28