Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör
Mätområde Datum Värde (%)
Stockholm 2006 0,0
Stockholm 2007 0,0
Stockholm 2008 0,0
Stockholm 2009 0,0
Stockholm 2010 0,0
Stockholm 2011 0,0
Stockholm 2012 0,0
Stockholm 2013 0,2
Stockholm 2014 0,6
Stockholm 2015 1,1
Stockholm 2016 2,1
Stockholm 2017 3,3
Stockholm 2018 4,8
Stockholm 2019 6,4
Stockholm 2020 12,2
Stockholm 2021 17,6
Stockholm 2022 22,8
Stockholm 2023 29,3
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Indikator N.B1.I.1
Uppdaterad: 2024-03-23