Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Staffanstorp

2006

0,0

1

Staffanstorp

2007

0,0

2

Staffanstorp

2008

0,0

3

Staffanstorp

2009

0,0

4

Staffanstorp

2010

0,0

5

Staffanstorp

2011

0,0

6

Staffanstorp

2012

0,0

7

Staffanstorp

2013

0,0

8

Staffanstorp

2014

0,1

9

Staffanstorp

2015

0,1

10

Staffanstorp

2016

0,2

11

Staffanstorp

2017

0,4

12

Staffanstorp

2018

0,8

13

Staffanstorp

2019

1,3

14

Staffanstorp

2020

2,7

15

Staffanstorp

2021

4,8

16

Staffanstorp

2022

7,2

17

Staffanstorp

2023

9,7

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23