Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
|---|---|---|---|
| 0 | Solna | 2006 | 0,0 |
| 1 | Solna | 2007 | 0,0 |
| 2 | Solna | 2008 | 0,0 |
| 3 | Solna | 2009 | 0,0 |
| 4 | Solna | 2010 | 0,0 |
| 5 | Solna | 2011 | 0,0 |
| 6 | Solna | 2012 | 0,0 |
| 7 | Solna | 2013 | 0,2 |
| 8 | Solna | 2014 | 0,7 |
| 9 | Solna | 2015 | 1,6 |
| 10 | Solna | 2016 | 3,7 |
| 11 | Solna | 2017 | 6,1 |
| 12 | Solna | 2018 | 8,9 |
| 13 | Solna | 2019 | 12,4 |
| 14 | Solna | 2020 | 17,6 |
| 15 | Solna | 2021 | 26,1 |
| 16 | Solna | 2022 | 29,6 |
| 17 | Solna | 2023 | 36,7 |
Kommentar
De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.
Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J. Exporten av elbilar är dock stor och bidrar till att trycka ned antalet sådana fordon i trafik i Sverige.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.
Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.
I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.
Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.
På väg mot fossilfria transporter