Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Smedjebacken 2006 0,0
1 Smedjebacken 2007 0,0
2 Smedjebacken 2008 0,0
3 Smedjebacken 2009 0,0
4 Smedjebacken 2010 0,0
5 Smedjebacken 2011 0,0
6 Smedjebacken 2012 0,0
7 Smedjebacken 2013 0,0
8 Smedjebacken 2014 0,0
9 Smedjebacken 2015 0,1
10 Smedjebacken 2016 0,1
11 Smedjebacken 2017 0,3
12 Smedjebacken 2018 0,4
13 Smedjebacken 2019 0,7
14 Smedjebacken 2020 1,4
15 Smedjebacken 2021 2,4
16 Smedjebacken 2022 3,8
17 Smedjebacken 2023 5,5
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28