Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Skövde 2006 0,0
1 Skövde 2007 0,0
2 Skövde 2008 0,0
3 Skövde 2009 0,0
4 Skövde 2010 0,0
5 Skövde 2011 0,0
6 Skövde 2012 0,0
7 Skövde 2013 0,1
8 Skövde 2014 0,1
9 Skövde 2015 0,2
10 Skövde 2016 0,3
11 Skövde 2017 0,5
12 Skövde 2018 0,8
13 Skövde 2019 1,2
14 Skövde 2020 2,6
15 Skövde 2021 4,7
16 Skövde 2022 7,8
17 Skövde 2023 9,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28